QualityHealth Network
HEALTH CENTERS
Allergies & Colds
Children & Pregnancy
Cholesterol
Diet & Weight
Eating Well
Exercise & Fitness
Men's Health
Sleeping Well
Vitamins & Minerals
Women's Health
HEALTH TOOLS
Weekly Polls
Nutritient Search
Go Ahead, Drink That Morning Coffee Print E-mail
User Rating: / 1
PoorBest 
catHE_Foods - catHE_Foods

Go Ahead, Drink that Morning Coffee [Nubella News] - Go ahead, drink that coffee, and don't worry about the effect it'll have on your heart. Just keep in mind the warnings.

Researchers looking at two studies of 120,000 java fans over 20 years said they found no link between excessive coffee drinking and heart disease - and they're talking about six or more cups of coffee a day. In fact, these coffee drinkers have a slightly lower risk of heart disease than men who drank a cup or less of coffee a day.

But don't go rushing out to your favorite coffee bar just yet.

Researchers at the Harvard School of Public Health warn that some people may carry a gene responsible for metabolism of coffee's caffeine, which puts them at higher risks for heart disease. In addition, the study didn't include unfiltered coffee, which studies show packs much more of a caffeine wallop than the American versions and raises artery-clogging "bad" cholesterol.

Coffee drinkers and other bad habits

In the study, the researchers found that heavy coffee drinkers also were more likely to drink alcohol and smoke, and less likely to exercise and take vitamin consumption, all of which could affect heart health. But the scientists adjusted their risk estimates to take those bad health habits into consideration.

Nubella NewsletterOther results of the study, which appears in April's Circulation journal, show:

• No difference in heart risk between women who frequently drank decaffeinated coffee and those who did not.

• No significant difference in total cholesterol, "good" and "bad" cholesterol in fans of caffeinated or decaffeinated coffee.

• Type 2 diabetes, which generally develops later in life, had no effect on heart-disease risk associated with drinking coffee.

The researchers also warned that coffee fans who have problems falling asleep are probably drinking too much. They also urged women who are pregnant or nursing to limit their coffee consumption to three or fewer eight-ounce cups of coffee day to keep from making the fetus or infant sensitive to caffeine.

For more information on caffeine, visit the American Heart Association.

To read Nubella articles about caffeine in all kinds of drinks, click here.

Reader SurveySource: Nubella News
Posted by: Steve Smith
Reference: Circulation, Journal of the American Heart Association
Website: www.nubella.com

This summary by Nubella News is a snapshot of a larger, more detailed study and/or research project. Nubella News encourages all site visitors and readers interested in understanding the material contained within this article at a more detailed level, to perform additional research and investigation into the article topics, references, and any links provided within the material. Nubella News does not intend to offer medical advice. We recommend that all readers ask their doctor or medical professional for additional advice, guidance, and/or recommendations pertaining to this article.

celebrex levitra nexium propecia renova valtrex viagra purchase generic viagra viagra cheap no perscription cialis next day shipping fast